torsdag 13. januar 2011

INSPIRASJON: Crowd Funding

I dag traff jeg en av gründerne bak Crowd Funding-selskapet Indiegogo - enda et fascinerende konsept som har vokst frem fra social networking. Konseptet bygger på at mer enn halvparten av alle prosjekter som trenger finansiering faller mellom to stoler - offentlig støtte og venturekapital. De fleste startups trenger ikke de store pengene, men litt mer enn det venner og svigermor kan skrape sammen. Det kan være et klassisk teknologiprosjekt, men også en film, en økologisk grønnsaksbutikk eller et bistandsprosjekt.

Indiegogo bistår med en web-basert struktur for å promotere prosjektet, tilrettelagt for å invitere hvemsomhelst til å putte litt penger i det - hvis man liker prosjektet. I bytte for penger får man ikke aksjer, men man får produktet gratis, navnet sitt på fundinglisten, komme på åpningsfesten og bli spesielt viktig kunde el.l. Det er åpent for å skyte inn beløp etter ønske, f.eks. $10, $100 eller $500. Oppskriften er velkjent i fra politiske kampanjer i USA.

Når presentasjonen på websiden er klar, er det bare å sørge for å få budskapet spredd - via Facebook, Linkedin, Twitter og via venner av venner. Gjennom å løpende oppdatere presentasjonen om fremdriften i prosjektet viser man gjennomføringskraft. Jo mer fremdrift, jo større effekt.

Indiegogo er en virtuell organisasjon med 8 ansatte i NY og California. Forretningsmodellen er basert på suksessfee på 4% hvis kunden når et definert finansieringsmål, og 9% hvis man ikke når det. I dette ligger et incitament til å stå på for å nå målet.

Virker dette? Vel, Indiegogo har bidratt med funding til mer enn 15.000 prosjekter på tvers av 100 land siden starten for i 2008, innenfor områder som typisk faller utenfor de klassiske finansieringsordningene.

Presentasjonen av alle de ulike prosjektene er interessant i seg selv. Les f.eks. om Satarii. Vi spurte om ikke det var en IP-risiko for gründerne å presentere prosjektene sine åpent på internett på den måten, men fikk kontant svar: "Successful entrepreneurship is all about speed to market".

onsdag 12. januar 2011

JOBB #1: Få barna inn i skolen!

Palo Alto High, kalles bare Paly.
Vi har valgt offentlig skole til barna. De offentlige skolene her er kjempebra, og i Palo Alto kan barna sykle eller gå til skolen. Men:


Først måtte de gjennom vaksineringsprogram i Norge, primært for å ta vaksine mot Hepatitt A+B, samt noen ekstra sprøyter av de vaksinene de fikk som barn. I tillegg må de ha en grundig helsesjekk her, bl.a. med tuberkolose-test. Denne kan kun utføres av barnelege, og vi måtte betale $300 per barn i depositum for å få bestille time... Det tok 4 dager, og testresultatene tar ytterligere to dager. Så på torsdag 13/1 kan vi omsider levere komplett søknad om skoleplass til PAUSD, det offentlige skolekontoret her i området. Vi krysser fingrene for at de får tildelt plass raskt, så de kan begynne tirsdag 18.januar. Lang nok juleferie nå...


mandag 10. januar 2011

INSPIRASJON: Loic Le Meur

I ettermiddag holdt Loic Le Meur et utrolig interessant foredrag på Stanford om å være europeisk entreprenør i Silicon Valley. Loic er en inspirerende fransk seriegründer som har gründet selskapene uBlog og Seesmic, og ikke minst arrangerer han konferansen Le Web. 3000 mennesker fra 60 land fant veien til Paris nå i 2010.

Loic gjentok sine "Ten Rules for Startup Success" i kveld, og de har ikke falmet nevneverdig siden de ble publisert i Financial Times i 2007:

 "Loic Le Meur's Ten Rules for Startup Success"

En viktig erfaring er at i Silicon Valley er det helt avgjørende med tilstedeværelse. Et lite stusselig kontor i en bakgate er helt greit og blir sett på som litt tøft; da sløser du ikke bort investorenes penger. Men uten tilstedeværelse? "Very interesting presentation. Let's stay in touch." Det er koden for "NOT INTERESTED."